Veckobrev v. 35
Kategori: Allmänt
Dagen gick i ett rasande tempo och plötsligt är nu klockan lite över fem. Jag hoppas inte att någon av er "hängt på låset" för att få reda på veckans läxor. Idag har vi jobbat stenhårt hela dagen och det märktes när klockan började närma sig två. Då var det många som inte riktigt orkade fokusera på matten längre. Det kan vara bra för er föräldrar att veta: vi har långa dagar, tempot är högre och kraven ökar nu succesivt. Då kan det lätt bli så att man har trötta barn till middagen hemma. Det är särskilt så under dessa uppstartsveckor. Det tar ett tag att komma in i rutiner, vakna tidigt på morgonen och vänja sig vid de olika roller man tar under en skoldag. Era barn är helt fantastiska! Men det vet ni såklart redan. De vill verkligen lyckas med allt som har med skolan att göra. Därför gäller det nu att ta det lite försiktigt och ge barnen tid att komma in i alla rutiner. Alla ska känna att de är med på båten, vet vart vi ska och uppleva sin roll i gruppen som meningsfull.
Dessa första veckorma på ett läsår är otroligt spännande, utmananade och roliga. Och vi har alla höga förväntningar: jag, eleverna och ni föräldrar. Jag ser fram emot ett gott samarbete även detta år!
Veckans läxa!
Engelska: Ta hem 1) textbook, 2) workbook, 3) red book. Du kommer att behöva alla tre för att träna glosor och göra övningar. Engeskläxan består av två delar:
A- skriv de engelska glosor som hör till kapitel 1. Du skriver i "red book": de engelska orden på vänster sida och den svenska översättningen på den högra. Använd sedan textbook och titta på bilderna från de olika länderna. Träna på glosorna genom att peka på en bil i taget och försöka säga ordet på engelska. Ringa också in 5 valfria glosor som du ska lära dig stava till.
B- Gör övning 1 och 2 i "workbook". Gärna tillsammans med mamma eller pappa. Det är samma ord som du arbetat med i din gloslista. Visa också att du kan räkna till tolv!
TILL FREDAG 30/ 8
Veckans läxa:
Du ska berätta för dina föräldrar hur vattnets kretslopp går till genom att använda orden "avdunstning" och "kondensering". Fundera också på frågan: Vad händer med allt regn som landar på marken?
TILL TORSDAG 29/ 8
Många elever glömde att ta hem sina engelskböcker idag. Det är ingen fara! Vi löser det imorgon. Det finns då fortfarande tre kvällar att träna glosor på ;)